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Saturday, 30 April 2011

BEATIFICAÇÃO DO PAPA JOÃO PAULO II

O próximo dia 1 de Maio será o dia em que o Papa João Paulo II é declarado BEATO. A beatificação do Papa Wojtyla acontece 6 anos apenas depois da sua morte.


O que é a BEATIFICAÇÃO? A beatificação é o rito através do qual a Igreja Católica propõe uma pessoa como modelo de vida e intercessor junto de Deus e, ao mesmo tempo que autoriza o seu culto público, normalmente no âmbito restrito ou familiar. Por meio da beatificação o Papa autoriza a veneração pública de João II na Igreja local.




A beatificação é um passo no processo da Canonização. A canonização é um acto solene por meio do qual O Papa, a autoridade suprema da Igreja Católica, declara que a pessoa praticou virtudes heróicas e viveu com fidelidade na graça de Deus, está com Deus e pode ser venerada por toda a Igreja. Um Santo é honrado nas celebrações litúrgicas pela Igreja universal, enquanto o Beato é honrado somente em certos lugares.


Para um cristão (fiel) ser declarado beato, é preciso desenvolver um longo processo que começa na Diocese de origem. O objectivo do trabalho antes da beatificação é o de estabelecer o mais cuidadosamente possível os factos históricos da vida do candidato ou candidata; demonstrar como ele ou ela praticou as virtudes cristãs, sobretudo as virtudes teologais (Fé, Esperança e Caridade) e as virtudes cardiais (A prudência, a justiça a fortaleza e a temperança). Outro aspecto importante neste processo é mostrar como os fiéis consideram esse candidato à beatificação como um santo, isto é, digno de veneração das pessoas. O primeiro passo para a beatificação começa portanto na Diocese. Esta fase, sob a autoridade do bispo local e assistida por um Postulador, procurar reunir as informações: coleccionar ou reunir os documentos e entrevistas feitas ás pessoas sobre a vida, os escritos, as virtudes e a reputação da santidade do candidato ou da candidata. Uma vez que a fase diocesana é aberta, o candidato pode ser denominado como um Servo de Deus.


A segunda fase é a fase romana. Os resultados da fase diocesana são transferidos para Roma, para a Congregação para a Causa dos Santos. Depois de um estudo feito por uma Comissão de Teólogos e por uma Comissão de Cardeais e bispos, a Congregação para a Causa dos santos apresenta os seus resultados ao Papa. Quando o Papa afirma que o servo de Deus viveu realmente a vida cristã de modo heróico e em plenitude, o Servo de Deus é declarado Venerável Servo de Deus. E mediante a aprovação de um milagre atribuído à intercessão da pessoa em causa, a cerimónia da beatificação pode então ser realizada. Um milagre é um evento extraordinário, cientificamente inexplicável e, em caso de uma beatificação e canonização, é directamente imputável à intercessão do Venerável Servo de Deus. Um milagre é um sinal da aprovação divina. Para a beatificação, um autêntico milagre deve ser reconhecido como obtido através da intercessão do Servo de Deus. Os milagres confirmam que é Deus quem inspira nos cristãos (fieis) a opinião de que um determinado Servo de Deus é digno de ser beatificado.


Breve biografia do novo Beato:

Karol Wojtyla nasceu em Vadowice (Polónia) a 18 de Maio de 1920. Quando a sua mãe faleceu, tinha ele apenas 9 anos. E o sei irmão Edmund morreu tinha ele 12 anos. Ficou sozinho com o Pai, um militar. Terminados os estudos secundários matriculou-se na Universidade de Cracóvia. Passados alguns meses, Polónia foi ocupada pelos nazis alemães que fecharam a universidade. O jovem Karol para uma pedreira e depois para uma fábrica química a fim de ganhar a vida e não ser deportado para a Alemanha.


A partir de 1942, tinha ele 22 anos, sentiu a que Deus o chamava para ser padre. Frequentou o seminário clandestino e foi ordenado padre a 1 de Novembro de 1946. Depois foi para Roma, onde se doutorou em Teologia na universidade dos Dominicanos, com uma tese sobre São João da Cruz. Terminado o curso regressou a Polónia trabalhando como capelão dos universitários. Foi também professor universitário. Em 1958, foi nomeado bispo pelo Papa Pio XII. Em 1964 foi nomeado Arcebispo de Cracóvia pelo Papa Paulo VI. Participou no Concilio Vaticano II. Em 1967 foi feito Cardeal. A 16 de Outubro de 1978 foi eleito Papa, escolhendo o nome de João Paulo II, em homenagem ao seu antecessor João Paulo I (O papa Albino Luciani). O Pontificado de João II foi um dos mais longos da história da Igreja e durou quase 27 anos. Realizou 104 viagens apostólicas fora da Itália, incluindo Timor-Leste (a 12 de Outubro de 1989). Faleceu no dia 2 de Abril de 2005.


Porto, 29 de Abril de 2911

Dom Carlos Filipe Ximenes Belo

Tuesday, 26 April 2011

Tinan 25 Liu bá (Loron 25 Fulan Abril Tinan 1986-25 Abril 2011)




Ohin loron 25 Fulan Abril Tinan 2011. Loron Liberdade nia ba Rai Portugal.


Iha tinan nebá, Timor Loro sa’e okupado ho soldados (tentara) indonesia. Iha tinan 1986, loron 25 falan Abril, iha Kolégio Banewaga (Fatumaka), ami ata hasoru malu ho Komandante Falintil Kay Rala Xanana Gusmão.


Tuir pedido Nunsiu Apostoliku, Mosnhro Francisco Canalini, ami haruka surat ida, hosi Padre Eligio Locatelli, ba Ai-laran, atu bele karik, hasoru malu ho Komandante Xanana Gusmão. Hetan tiha resposta pozitivo, ami ho padre José António da Costa, Secretário e Chanceler Câmara Eclesiástica Dioseze Dili, arranka ba Baucau, atu iha kalan ne’e duni, ko’alia ho Xanana Gusmão.


Ami to’o iha Kolegio tuku neen loron karaik. Kalan, tuku walo, halo tiha orasaun hamutuk ho Alunos, ami nai’n rua Padre José, ida-idak ba nia quarto. Alunos sira ba sira nia dormitório. Hamate tiha jerador, padre Locatelli hein hela iha varanda, enquanto padre Baltazar la’o hele’u uma. Besik tuku sanulu resin ida, padre Locatelli dere ami nia odamatan hodi tatoli katak Komandante atu besik to’o ona. Padre José ho hau, ami liu ba “sala de visitas” hodi hein Komandante. Iha sala nebá, ami sunu lilin hodi hein “bainaka”. La kelur de’it, hosi to’os laran, ema ida mosu. Hatais kamuflado ho botas, no taka boné. Padre Locatelli lori “bainaka” ba uma laran. Wianhira tama tiha ba sala laran, ami kumprimeta malu hodi kaer liman deit. Maibé, Komandante ho Padre José, sira rua hakuak malu met-metin. Padre Locatelli hamriik hein iha varanda… Tu'ur tiha, atan hau hato’o katak ami kontente bele hasoru malu ho Komandante.


Ami hato’o Senhor Nunsiu nia kumprimentos. Tuir mai, ami fo sai lia hirak ne’e:

1.Nunsiu haruka lia menon, hodi hato’o ba Komandante, katak ita boot nia komandante ruma ka guerrilheiro ruma hanoin atu ba Rai liur karik, Igreja bele sai intermediário, atu bele tulun;

2. Ami la mai atu husu Komandante atu rende, maibé, bele karik, husu atu Ressitência muda nia “estratégia de luta”. Ami katak : Ho “luta militar” ita boot sira sei la manan; bele karik, hahú luta foun ida, katak luta ho diplomasia.

3. Ami mos husu ba Komandante atu nia guerrilheiros sira labele sunu “Povo (Rakyat) nia uma no sasan.


Komandante tu'ur nonok hodi hanoin kleur no klean. Hafoin nia koalia kleur hodi explika hikas “filosofia” da Luta e da Resistência”. Ikus mai, Komandante hato’o: “Ami Guerrilheiros sira sei la sai ba Rai Liur; ida ne’e ami nia Pátria, bele mate mohu karik ba, ami sei la rende nem menos sai ba liur. Ami prontu atu mate hamri'ik hanesan Ai-moris (morremos de pé como as árvores)”.


Besik kalan-boot fahe rua, ami despede malu. Padre Locatelli akompanha Komandante tun fali ba to’os laran hodi fila ba nia fatin. Amo mos fila ba quarto.


Dadersan ami fila hikas ba Dili. Iha Kolegio Fatumaca, ema ida la rona buat ida kona ba “encontro nee”. ´Bapa sira iha Baucau mos la rona buat ida!


Semana ida liu tiha, Padre Locatelli ba Lecidre, hodi haktuir katak, “trabalhador” ida mak fo “laporan” nune’e: “Ohin dader ami haree ain-fatin iha to’os laran; hori kalan, ema hatais botas, kala liu hosi ne’e…”


Ida ne’e mak enkontru uluk nebé ami atan iha ho Komandante Kay Rala Xanana Gusmão tinan rua nulu resin lima liu ba!

Porto, 25 de Abril de 2011.
Amo Bispo Carlos Filipe Ximenes

Saturday, 23 April 2011

PASKOA DIAK BA MALUK SIRA HOTU NEBE MAK HAU RESPEITU.

Wednesday, 20 April 2011

Lahorain (Laho sira nia Rain)

(Nota hosi blog nain: To'o iha hau nia blog, fabula politika ida furak tebes, orijin Kanadianu. Traduz ba Tetum: Rai Moris)


Ida nee maka historia konaba fatin ida naran Lahorain. Lahorain maka rai ida nebe laho hotu-hotu hela ba no halimar fatin, sira nia moris no mate fatin. No sira nia moris atu hanesan ituan ho imi no hau rasik.

Sira iha parlamento ida. No iha tinan hat ba tinan hat sira iha eleisaun. Sira ba fatin eleisaun nian no fo sira nia votos. Sira balu ate hetan tan boleia ba fatin eleisaun nian. No tinan hat tuir mai apanha tan boleia ba fatin eleisaun ka asembleia de voto. Hanesan kedas ho imi no hau. No iha tempo eleisaun nian, laho oan sira nee sempre ba iha urna no hili governo ida. Goveno nebe komposto husi busa sira, busa sira nebe bokur, bot no metan.

Maibe, se imi hanoin katak estranhu tebes ke laho sira hili fali governo ida, nebe forma husi busa sira, entaun imi hare didiak lai ba historia Canada nian iha tinan sianulu ikus mai nee no imi bele nota katak laho sira nee la beik liu fali ita.

Imi tenki hatene katak hau laos hatete at ka koalia liafuan at ruma kontra busa sira. Busa hirak nee diak, simpatiku. Sira dirige governo ho dignidade. Sira aprova leis mesak didiak deit - katak leis sira nebe diak ba busa sira. Maibe leis sira nebe diak ba busa sira, sai tiha fali leis nebe ladiak ba laho sira. Lei ida husi leis sira nee, hatete katak laho nia kuak fatin tenki luan atu nunee busa sira bele hatama sira nia liman ba. Lei seluk fali hatete katak laho sira tenki lao ka halai ho serta velosidade - atu nunee busa ida bele apanha nia almoso sem esforso bot.

Leis sira nee hotu mesak diak deit. Ba busa sira. Maibe, oh.., at no susar tebes ba laho sira. No moris sai susar liutan ba sira. No wainhira laho sira labele ona aguenta ho leis sira nee, sira deside katak tenki halo buat ruma konaba leis sira nee. Nunee, laho hotu hotu hamrik no ba tuir eleisaun. Sira hatun tiha no hasai tiha busa metan sira husi ukun. Sira hili fali maka busa mutin sira.

Busa mutin sira halo kampanhe nebe diak tebes. Iha sira nia kampanhe sira dehan: “Buat nebe Lahorain presija maka mais vizaun.” Sira dehan: “Problema nebe ita hasoru iha Lahorain maka kuak laho nian kabuar fali. Se imi hili ami, ami sei hasai dekreto ida katak laho nia kuak tenki ser kuadradu.” No tuir mai ida nee maka busa mutin sira halo. Kuak laho nia sai kuadradu. Kuak kuadradu bot dala rua liu fali kuak uluk nebe kabuar. Nunee agora busa sira bele hatama laos liman ida deit maibe liman rua dala ida deit. No moris sai at no susar liu tan ba laho sira.

No wainhira laho sira la aguenta ona, sira hatun tiha busa mutin sira no hili fali busa metan sira. Depois sira hili busa mutin sira. Depois ba fali metan sira. Ate laho sira exprimenta hili mos busa sira nebe metade metan no metade mutin. No sira bolu ida nee koligasaun. Sira ate hili mos governo nebe forma husi busa ho kor oin-oin: busa sira nebe halo barulho hanesan laho maibe han hemu hanesan busa.

Problema mak, belun sira, laos iha kor busa nian. Problema mak sira nee busa. No, hanesan busa, naturalmente sira preokupa liu ba busa sira no laos ba laho sira.

Iha loron ida mosu laho kikoan ida ho ideia. Belun sira, kuidadu ho tipo kikoan nebe ho ideia ida. No laho nee dehan ba laho sira seluk: “rona mai maluk sira, tamba sa mak ita kontinua hili governo nebe forma husi busa sira nee? Tamba sa maka ita la hili governo nebe forma husi laho sira? “Ohh..” sira hatan, “ida nee bolchevique komunista ida. Kaer nia!” Ikus mai sira kaer laho kikoan nee hatama ba kadeia.

Maibe hau hakarak fo hanoin ba imi katak sira bele kaer laho ida ka ema moris ida, maibe impossivel atu kaer no halakon ideia ida.


Fabula politika ho origin kanadianu maibe universal tebes, autor maka Clarence Gillis, populariza husi Tommy Douglas no traduz ba tetum husi Rai Moris.

Monday, 18 April 2011

Dom Basilio; “TL Needs a Figure of National Consensus as President of the Republic”

JORNAL NACIONAL DIARIO - Dili, 18 April 2011 - Translation


The Bishop of the Diocese of Baucau Dom Basilio de Nascimento said that Timor-Leste needs a figure as President of the Republic who can bring about national consensus.


According to Bishop Dom Basilio, the position of President of the Republic has to be someone who has the capacity to sit together and hold dialogue, to act in the national interest, to do those things that are fundamental for the life of this country.


“As far as I am concerned what we need mostly right now is national consensus, meaning that despite us having different views, what we have to do is to look at what is in the national interest of the nation for the next 15 to 20 years, so that our efforts are not divided, but that all Timorese fulfill their obligation to assist one another,” said the Bishop of Baucau Dom Basilio to journalists recently, whilst responding to questions on his views as to who may be a suitable candidate for the upcoming elections for the President of the Republic.


Bishop Dom Basilio clarified that whoever becomes President of the Republic, he or she must focus on harnessing national consensus.


“National consensus in the sense that they each select their people, to represent them in the institutions of state for a period of time, bringing each of their ideas and their policies,” Bishop Dom Basilio told journalists at his office in Baucau recently.


The leader of the Diocese of Baucau also argued that in future perhaps it would al so be a good idea if the President could be an independent candidate, instead of being from a political party.


“Personally I believe that if Dr Alkatiri is willing he could be a candidate from FRETILIN, and yes he is a friend of mine and although he may get upset with me, I think that if Dr Alkatiri is willing to stand for President of the Republic, I think that he fulfills the category of being a candidate of national consensus. Whether we like it or not, the point is that FRETILIN is and will be without a doubt a powerful political party in Timor-Leste’s next elections,” Dom Basilio said.


The Bishop thought that should Dr Mari Bim Amude Alkatiri, the current secretary general of FRETILIN, be willing, he should be a candidate for the 2012 Presidential elections. The reason the Bishop of the Diocese of Baucau is of this view is that he believes Mari Alkatiri has what it takes to harness national consensus, and that he is a figure who is capable and widely acknowledged as someone who can represent the Timorese people.


“He is my friend, and he may get upset with me, but I think that if Dr Alkatiri is available to be a candidate for President of the Republic, it would be good, because he could harness national consensus. I think that it is this that he can do mostly,” said Dom Basilio, The Bishop of the Baucau Diocese.


The Bishop of Baucau added that what was needed at the next Presidential elections was a figure from the current opposition. “The historic leaders right now include the Prime Minister who has made history as the leader of the government, Mr. Ramos Horta has also made history as a member of government. So I think the time has also come to give Dr Alkatiri time to become someone who will also make history,” Bishop Dom Basilio pointed out.


The leader of the Baucau Diocese said that from his point of view Mari Alkatiri’s candidacy would be based on consensus. “My view is not that simply because it is a FRETILIN figure that would result in consensus, but because FRETILIN would also see that one of their own figures occupied a position in a state institution,” Dom Basilio said.


Bishop of Baucau explained further that, “this issue of reaching consensus is the best and most needed path for us to follow at this moment. This is what national unity is, because national unity does not mean that we all think the same, but that above all else we will all seek to defend Timor-Leste’s interests from the attempts by those who are clandestinely trying to take advantage of the lack of unity to destroy our very foundations as a nation. More so, when the majority is not united, it is very easy for others to quickly dominate us and take advantage of our current situation,” Dom Basilio highlighted.

Thursday, 7 April 2011

Hau Ho Jesus Kristus

(Refleksaun simples ida iha tempu kuaresma)


Hakerek konaba Jesus Kristus iha tempu pos-modernu, hau senti hanesan estranhu uitoan. Tamba, iha mundu pos-modernu nebe ohin loron ita ema moris ba, halo ita preokupa liu ho ita nia moris loro-loron nebe luzu du ke preokupa ho ita nia klamar rasik. I, dala barak mos ita haluha tiha katak oras ne’e dau-daun ita moris iha tempu kuaresma.


De faktu, kleur ona maka hau laiha hanoin atu dedika hau nia tempu hodi hakerek netik konaba Jesus Kristus. De faktu, kleur ona maka hau bele hakerek tun sae iha jornais oi-oin, iha blogs oi-oin, lansa livru barak ona maibe hau laiha ideia atu hakerek konaba "hau nudar ema ida nebe nakonu ho frakeza oi-oin ho Jesus Kristus nudar virtude bo’ot ida iha ita ema nia moris".


Buat sira ne’e hotu tamba hau nia preokupasaun iha mundu modernu nia laran, nebe obriga hau atu preokupa liu ho aspektu fiziku mundu nian (Por exemplu: tv, ps3, facebook, emaill, notisias, kareta, uma, sofá, osan, projektu, servisu, bill's, tax's no seluk tan) du ke aspektu espiritual.


Foin lalais ne’e hau nia kolega padre ida fo’o mai hau livru oan ida nebe nia rasik mak autor. Livro ho titulu: The Cross of Hope (words of encouragement for the imperfect disciple), loke fila fali hau nia hanoin konaba oinsa ita ema tenki rona ita nia lian rasik nebe mai hosi ita nia fuan. Livro oan ne’e fo'o hanoin mai hau konaba oinsa ita ema bele matenek to’o iha nebe, maibe presija rekonhese ita nia an katak se karik la lori Aman Maromak ninia tulun, entaun ita ema sei sai folin laek. Livru oan ne’e, fo’o hanoin mai hau konaba hau nia tempu juventude hamutuk ho amu lulik jesuita sira iha tempu susar nia laran, iha Girisonta, Semarang. Livro ne’e mos dehan katak: in the heart of our suffering we find Jesus Christ, and he enables us to say, with him, “Father, into your hands I commend my spirit”.


Maibe, parese ideia simples iha hau nia ulun konaba Jesus Kristus maka ne’e: “Jesus Kristus moris hamutuk ho hau loron no kalan”.


Ida ne’e laos hau mesak nia preokupasaun iha tempu pos-modernu, maibe ita hotu nian. Tamba iha mundu pos-modernu, dala barak ita lakon fiar no moral.


Agora, so falta deit se ita hakarak kuidadu didiak Jesus Kristus iha ita nia laran ka lae? Ida ne’e hanesan home work ida mai ita hotu iha tempu kuaresma ida ne’e.


Celso Oliveira