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Thursday, 29 April 2010

Konta Timor-Leste nian ba Expo 2010 Shanghai-China


Kin. Abril 29, 07:21h

Ba dahuluk, hanesan País independente no soberanu, Timor-Leste halo parte iha Espozisaun Mundiál ida.
Expo 2010 Shanghai-China signifika, ba País joven ida-ne’e biban eselente ida atu hatudu ba mundu, maibé iha tempu hanesan rekere mos organizasaun ida di’ak no investimentu signifikativu ida.

Orsamentu inisiál hamutuk dolar rihun atus hitu (USD700,000) ba implementasaun Sekretariadu iha Timor-Leste. “Hafoin iha tan rekizisaun balun ba implementasaun projetu iha Xangai, liu-liu, lojístika ba espozisaun ne’ebé ho durasaun fulan 6. Presiza garante viajen sira, akomodasaun no nesesidade sira seluk ba funsionáriu sira mak atu ba. Salienta tan katak Xina kontribui ba konstrusaun ita nia pavillaun no lojítika ruma” esplika ba Portál Governu nian, Glória de Castro, hosi organizasaun timorense ba Expo 2010 Shanghai-China.

Hosi verba ba daruak ne’ebé Governu Timor-Leste fó ba partisipasaun País iha Expo 2010 Shanghai-China, balun ida aplika ona ba akizisaun item sira literatura nian. “Duke lori objetu sira ba hodi komersializa, ita lori panfletu no livru sira. Ita fo informasaun ba vizitante sira iha potensiál sira turista nian ba ita nia país ”, esklarese Glória de Castro, hatutan tan katak: “Atu orsamentu ida-ne’e bele viabilizadu, iha mos ajuda hosi ministériu rua: Ministériu Turizmu, Komérsiu no Indústria ho dolár rihun atus rua (USD200,000) hodi selu livru balu, panfletu sira no broxura sira ba divulgasaun nian, no Minisériu Ekonomia no Dezenvolvimentu e o partisipa ho dolár rihun lima nulu (USD50,000) ba akizisaun hosi tipi informasaun nian ba vizitante sira, karik informasaun kon-ba akomodasaun iha Timor-Leste”.

Komisariadu Timor-Leste nian ba Expo 2010 Shanghai-China konta tan ho patrosinadór nain rua: Timor Telekom no Fundasaun Oriente.

Ne’e hanesan esperiénsia dahuluk ba Timor-Leste independente Glória de Castro konsidera katak“ita tenke realista no hanoin katak ida-ne’e planu di’ak ida, aposta dahuluk iha publisidade no informasaun, hetan esperiénsia ba tempo oin-mai”.
Expo Mundiál tuir-mai sei hala’o iha tinan 2012, iha Seul, Koreia Sul.

Asistente sira Pavillaun Timor-Leste nian

Iha fulan neen laran ne’eb’e mak espozisaun sei loke ba públiku, ba iha Xangai ne’ebá joven timór-oan sira atu fo benvindu no akompaña vizitante sira ba Pavillaun Timor-Leste nian, sira-ne’e hanesan asistente saira pavillaun nian.

Iha prosesu selesaun ba kandidatu sira iha teritóriu tomak atu nune’e fó biban ba hot-hotu atu partisipa iha projetu ida-ne’e. Hafoin dsist’ensia no inkumprimentu hosi kritériu balun (koñesimentu dalen inglés ida hosi kritériu sira-ne’e) hela de’it kandidatu 45. Sira-ne’e hotu liu hosi prosesu selesaun ne’ebé inklui entrevista ida. Ikus liu, kandidatu 15 mak selesionadu ne’ebé oras-ne’e hetan biban atu reprezenta Timor-Leste iha inisiativa hosi dimensaun ida-ne’ebé mak Expo 2010 Shanghai-China.

Funsaun prinsipál mak salvaguarda interse sira pavillaun Timor-Leste nian, ka jere atividade sira-ne’ebé mak sei dezenvolve lor-loron.

“Sira, tuir loloos, iha ne’ebá hanesan embaixadór sira hosi nia Rain. Sira ba transmiti koñesimentu sira, valór sira, tradisaun sira, kultura, desportu, jeografia, nomoa polítika, entre karaterístika sira selik Timor-Leste nian ba ema hosi mundu tomak”, konklui Glória de Castro.

Atu hetan informasaun liu tan, bele konsulta iha portal oficial ba Expo 2010 Shanghai-China no portal Timor-Leste nian ba Expo 2010 Shanghai-China.

Monday, 26 April 2010

PDHJ VAI ENTREGAR DEZ CASOS DE CORRUPÇÃO AO MINISTÉRIO PÚBLICO


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Sebastião Ximenes

Diário Nacional, 23 de abril de 2010, idioma de origem: Tétum – Tradução de ROSÁRIO PEDRUCO

O Provedor dos Direitos Humanos e Justiça (PDHJ), Sebastião Dias Ximenes, disse que o seu departamento vai entregar dez casos de corrupção, conluio e nepotismo (KKN) ao Ministério Público para ser processado legalmente.

"Vamos entregar dez casos de corrupção ao Ministério Público, a fim de julgar os corruptores, porque já terminámos a investigação destes casos", disse o Provedor Ximenes.

O Provedor Ximenes disse que vai continuar a concentrar-se a investigar casos de corrupção, que o seu departamento recebeu antes da criação da Comissão Anticorrupção (KAK).

"Um dos dez casos de corrupção é o caso da compra de uniformes pela ministra da Justiça. Estes casos foram entregues ao Ministério Público. Iremos também entregar todos aqueles casos à KAK", disse o Provedor Ximenes.

Friday, 23 April 2010

DISCURSO PROVEDOR DIREITOS HUMANOS E JUSTIÇA IHA SERIMONIA TOMADA DE POSSE

Sua Excelência Presidente da República
Sua Excelência Presidente Parlamento Nacional no Excias Vices Presidentes
Sua Excelência Primeiro-Ministro no Excias Vices-Primeiro-Ministro
Sua Excelência Presidente do Tribunal de Recurso
Sua Excelência Ex-Presidente do Parlamento Nacional no Excelencia Ex-Primeiro-Ministro
Sua Excelência Reprezentante Especial Secretário-Geral das Nações Unidas
Exmos Ilustres Membros do Parlamento Nacional
Exmos Membros do Governo
Exma Procuradora-Geral da Republica
Exmo Sr. Comissário Komissaun Anti Korrupção
Exmo e Rev. Bispo ou Reprezentante Bispo da Diocese de Dili no reprezentantes Confissões Religiosas sira Seluk.
Exmos Srs Embaixadores, Corpos Diplomáticos no Reprezentantes Agências Internacionais,
Ilustres Convidados Civis no Militar.

Ohin dala ida tan Parlamento Nacional fó tomada de posse ba áta hau henesan Provedor de Direitos Humanos e Justiça ba segundo periodo de mandato, ho Provedores-Adjuntos nain rua, nuné ho haraik án no respeito tomak Hau hakarak agradece ilustres membros Parlamento Nacional ba konfiansa ida nebe depozita ba áta hau atu simu kargo importante no todan ida né.
Hau nia obrigado especial ba mos Presidentes Partidos Politicos sira nebe liu husi sira bankada parlamentar nomeia no hili Hau atu kontinua halao servisu hanesan Provedor de Direitos Humanos e Justiça.

Ba cerimónia tomada de posse ida ne, Hau mai ho Hau Nia Provedores Adjuntos nain rua, ida Dr. Silvério Pinto Baptista, ex Provedor-Adjunto, no ida fali Dr. Rui Pereira dos Santos, nebe uluk sai hanesan Juiz, Tribunal Distrital Dili, hau fiar katak ami nain tolu bele servisu hamutuk lori Instituisaun ida ne halao nia knar ba tinan 4 mai oin.

Hau hakarak congratula hau nia colega Dr. Ivo Valente nebe contribui ba democrasia iha prosesso nomeasaun ba Provedor, nomos Hau hakarak agradece Hau nia colega Dr Amândio Benevides, nebe durante tinan 4 fó nia contribuição no colaboração servisu hamutuk ho Hau hanesan Provedor Adjunto.

Ami hatene no konsiente katak iha madatu tinan 4 liu ba Ami seidauk halo buat barak, maibe sempre halo esforso atu halao ami nia knar ho diak tuir kbit nebe Lei fó mai ami no tuir rekursos humanos no finanseiros nebe iha. Iha primeiro ano inisio dezenvolvimento institusional ami enfrenta dezafios barak, ho orsamento nebe kiik, ami labele halo buat barak, entretanto Ami kontinua lao ho konfiansa e PDHJ hahú loke nia odamatan ba públiko iha 20 de Março de 2006, no, iha fulan Abril de 2006, Timor-Leste enfrenta krize, PDHJ ho rekurso nebe la sufisiente maibe, hahú halao processo investigasaun ba krize no nia rezultado, ható ona ba Parlamento Nasional no órgauns kompetentes balun. Ami sei kontinua halao ami nia servisu tuir plano no programas nebe estabelese ona, embora ami hatene katak ami sei hasoru nafatin dezafios barak iha futuro. Maibe Ami sei hatudu nafatin ami nia komitmento no boa vontade nebe forte, atu serví ba povo no nasaun doben ida ne.

Tanba ne ho konfiansa ba dala rua nebe Parlamento Nacional ohin hatodan ba Hau nia án, sei hametin tan hau nia komitemento no sei halo esforso tomak atu fortifika instituisaun PDHJ, kapasita rekursos humanos nebe iha, dezenvolve programas relevantes ba protesaun no promosaun direitos humanos no promosaun ba boa governasaun, sei reforsa tan PDHJ nia sede regional 4 nebe estabelese ona, nomos buka dalan oinsa atu hametin relasaun no kooperasaun diak ho institusionais governamentais no Estado nian, liu liu ho Ministério da Justiça, Ministerio Públiko, Komisaun Anti Korrupsaun, Inspektor Geral, Komissão Função Público, Gabinete Vice-Primeiro Ministro assuntos de Gestão Administração Estado nian, Komando PNTL, Komando F-FDTL, nune nomos ho NGO Nasionais atu bele servisu hamutuk ba interesse nasional.

Karik iha periodo anterior buat balun seidauk lao diak, ami sei buka atu hadiak, no ami mos hein katak instituisoens Estado nian nebe seidauk koopera diak ho PDHJ bele hatudu sira nia boa votande de kooperasaun ho Instituisaun independente ida ne. Ami bele iha komitemento no boa vontade forte, maibe wainhira rekursos la sufisiente no la iha kooperasaun diak husi Instituisoens do Estado no Governo nian, no la iha apoio no servisu hamutuk husi NGO nasionais no sociedade civil tomak, ami sei la hetan sucesso, e wainhira la hetan sucesso, sei hatun fiar no konfiansa povo no cidadãos sira nian ba Instituisoens Estado nian.

Ejistênsia PDHJ nian, nebe prevê iha Constituição RDTL hanesan órgão independente ho funsaun atu apresia no buka satisfaz queixas cidadãos sira nian hasoru poderes públikus, tanba né, Hau hakarak promete deit katak Instituisaun ka Órgão Independente ida né, sei continua halao nia função ho independência em relação ao Governo no restantes órgãos de soberania, partidos politicos no entidades sira seluk nebe bele afekta PDHJ nia servisu. Hanesan Provedor Hau sei halao knar ho independénsia, imparcialidade, integridade no responsabilidade tomak ba interesse do povo no Estado doben ida ne.

Embora hahú fulan Agosto 2009 PDHJ la iha ona kompetência atu simu queixas no investiga kazus de corrupção la significa katak Instituição ida ne lakon nia importância atu halao nia servisu. Órgão independente ida ne sei continua halao nia knar atu promove no proteje direitos humanos nomos promove boa governação. Tuir natureza Instituição ida ne, nia iha competência atu aprecia queixas, halao investigação no ható recomendação ba órgãos competentes, no la iha poder decizório.

PDHJ sei reforsa servisus fiskalizasaun, monitorizasaun, no investigasaun ba Instituisoens Governo nian konaba aktus ou omissoens nebe contraria ho lei ou regulamentos, irrazoáveis, irregulariedades injustos ou injustifikados, opressivos ou discriminatórios, nomos hahalok incompatíveis ho atribuições husi órgão ou entidades nebe pratica.

Durante ne PDHJ halao nia servisu bazeia ba Lei 7/2004 ho aktividades principais tolu, hanesan monitorizasaun, investigasaun no edukasaun publiku. Ami rekonhese katak Iha tinan 4 nia laran poder nebe maka ami seidauk halao maka poder no kompeténcia nebe prevê iha artigo 150 no 151 Constituição RDTL, tanba PDHJ rasik la iha Ekipa Téknika Jurídica atu ajuda PDHJ halo análize no verifikasaun ba inconstitucionalidade por omissaun medidas lejislativas no mos atu requere deklarasaun inconstitucionalidade medidas lejislativas tuir artigo 150 no 151 Constituição RDTL.

Ho rekursos nebe ami iha, ami halo esforso tomak no halao servisu tuir mandatu Lei nian buka atu cidadaun hotu bele hatene PDHJ nia knar, koopera ho istituisoens nasionais no instituisoens internasionais nebe iha knar hanesan ho PDHJ. Koopera no servisu hamutuk ho NGOs Nasionais no Redes Direitos Humanos iha Distritos. Ho orsamento nebe seidauk sufisiente no adequadu, ami konsegue halo buat barak. Hau hakarak informa ba membros Parlamento Nasional tomak no ilustres konvidados hotu katak ho inisiativa no serviso nebe ami halo, PDHJ agora dadaun Instituisoens Nasionais Direitos Humanos iha Rejiaun seluk mos konhese tanba esforso no kooperasaun nebe PDHJ estabelese ho Instituisoens Nasionais de Direitos Humanos hotu iha mundo.

Hahú PDHJ halao nia knar ami buka dalan oinsa estabelese kooperasaun ho Instituisoens Direitos Humanos iha Rai seluk, nune sira mos bele fasilita treinamento ba funsionários PDHJ nian. Ami hakarak menciona oitoan ba kotuk, iha tinan 2007, PDHJ sai pleno membro Asia Pacifico Forum, ba Instituisoens Nasionais Direitos Humanos, embora iha tempo neba PDHJ seidauk prenxe rekezitus hanesan Instituisan Nasional Direitos Humanos tuir Principios de Paris, tanba ne Provedor tenki kria Konselhu Konsultivo ida nebe nia membros sira kompostu husi asosiasaun emprezarios, assosiasaun Advogados, sindikatos jornalista, sindikatus de trabalhadores, NGOs Nasionais, reprezentantes komunidade Relijiozas, feto no mane, ho diversas étnias no relijiaun, hodi bele prenxe rekesitu internasional konaba pluralismo, no iha tinan 2008, PDHJ sai mos membro ba ICC (International Coordinating Committee) ba Instituisoens Nasionias Direitos Humanos nebe kompostu husi Instituisoens Nasionais Direitos Humanos iha Rejiaun Amérika, Europa, Áfrika no Ásia Pasifiku, PDHJ mos hola parte iha Ombudsman Asia nian no Australasian Ombudsman.

Nune mos hanesan Nasaun nebe koalia lian Português, PDHJ estabelese relasaun no kooperasaun diak ho Provedorias da Justiça no Ouvidoria-Geral Paises de Lingua Portuguesa, hanesan Portugal, Angola, Macau no Brasil. Tanba esforso no servisu PDHJ nian, hetan mos rekonhesimentu husi Instituisoens Nasionais Direitos Humanos husi Rai seluk, nune, iha tinan 2008, iha Kuala Lumpur, Malaysia, halo avaliasaun no klasifikasaun ba servisus Instituisoens Nasionais Direitos Humanos iha rejiaun Asia Pasifiku, PDHJ Timor-Leste hetan kualifikasaun grau A hanesan mos Australia no Nova Zelandia. Ho servisu nebe ami halao no suseso nebe ami hetan, PDHJ Timor Leste sai ejemplo no modelo ba Nasaun kiik sira nebe hakarak estabelese Instituisaun Nasional Direitos Humanos. Ezemplo, iha tinan 2007, PDHJ hetan konvite especial husi Organizasaun Direitos Humanos no Demokrasia Taiwan nian nebe hakarak harí sira nia Instituisaun Nasional Direitos Humanos iha Taiwan, PDHJ kontribui ho experiensia de servisu iha Timor-Leste, nune mos, tinan kotuk 2009, nasaun Samoa iha Pasifiku hakarak estabelese instituisaun Nasional Direitos Humanos, PDHJ hetan konfiansa husi ICC iha Genebra, no Asia Pasific Forum, delega PDHJ ba Samoa reprezenta instituisaun nasional direitos humanos iha rejiaun Asia Pasifiku, hodi fahe experiénsia oinsa knar no servisu PDHJ nian durante né. Foin lalais ne dia 23 de Março de 2010, iha reuniaun Instituisaun Nasional Direitos Humanos iha Genebra, ICC fó sai nia relatório ho lista ida konaba accreditasaun status Instituisaun Nasional Direitos Humanos iha mundo tomak, nebe PDHJ Timor-Leste kontinua ho kualifikasaun grau A, katak PDHJ nia servisu lao tuir duni Principios de Paris, enquanto Nasaun balun sei lao ho grau B no C. Ne sai hanesan orgulho ida ba Timor-Leste.

Serviso no susesso nebe PDHJ hetan ami deve favor mos ba Ajensias Internasionais balun iha Timor-Leste nebe durante ne fó sira nia apoio no konfiansa ba servisu PDHJ nian, hanesan UNMIT, UNDP, Ausaid, USAID, IPAD, Ajéncia Espanhola, UNHCR, IOM, Karitas Australia, MSD, Governo Finlandia, Irlandia, Nova Zelandia no sira seluk tan. Ami sei kontinua halo esforsu haburas no habelar informasaun konaba knar no servisu PDHJ nian, hametin koperasaun no servisu hamutuk ho ajensias internasionais no nasionais ami sei haburas no fortifika Instituisaun ida ne iha futuro nune bele hetan nafatin konfiansa husi ita nia povo nomos konfiansa husi Ajensias Internasionais iha mundo Rai klaran.

Embora ho esforso nebe ami halo Ema balun sei kritika no duvida ho serviso no susesso nebe PDHJ halao no hetan durante ne, ba oportunidade ida ne Hau hakarak agradese ba ita bot sira nia preokupasaun no kritikas nebe ita bot sira ható, ne sai hanesan motivasaun ba ami atu servisu diak liu tan. Instituisaun ida ne loke nia odamatan ba cidadaun hotu nebe hakarak kontribui ho opinioens ou sujestoens pozitivas no boa fé ho objektivu atu fortifika Instituisaun ida ne, ami hein nafatin krítikas konstruktivas, maibe tenki bazeia ba PDHJ nia Lei. Durante ne maluk balun ladun hatene PDHJ nia Lei, kritika katak durante tinan 4 ona PDHJ halo investigasaun ba kazus korrupsaun seidauk lori kazu ida ba Tribunal no seidauk hatama ema ida ba kadeia. PDHJ tuir Lei la iha kbit no kompeténsia atu lori kazu ba Tribunal no lori ema ba kadeia. PDHJ iha deit kompeténsia atu investiga no rekomenda ba órgauns kompetentes, kazus de korrupsaun, depois de investigasaun, ami rekomenda ba Ministério Público, sira maka iha kompeténsia atu prosesa kazus de korrupsaun ba Tribunal.

Iha ona kazus 28 korrupsaun nian maka PDHJ rekomenda ona ba Ministerio Público atu prosesa, nomos iha rekomendasaun barak nebe husi rezultadu investigasaun nebe PDHJ ható ba órgauns kompetentes, implementa ka lae, fila fali ba dever legal instituisoens Estadu nian atu kolabora no koopera ho Instituisaun Independente ida ne. Iha rekomendasoens jerais balun nebe ami haruka ba Chefe do Governo no cópia ba Sr. Vice-Primeiro Ministro assuntos Gestão Administração do Estado, maibe to’o ohin loron mos seidauk implementa. Portanto rekomendasoens sira nebe hau mensiona, karik durante ne seidauk implementa husi órgauns kompetentes laos tanba PDHJ maka impotente, maibe nia kbit maka rekomenda deit, fila fali ba boa vontade husi orgãos competentes sira atu implementa ou lae.

Desde fulan Agosto 2009, bazeia ba Lei Komisaun Anti Korrupsaun, PDHJ la simu ona kazus de korrupsaun, e kazus de korupsaun nebe sei iha PDHJ nia liman sei entrega hotu ba Komissaun Anti Korrupsaun, wainhira Komissaun ne hahú ona nia servisu. Bazeia ba konsekuensia legal ida né, Ami hakarak rekomenda no propoin ba Parlamento Nacional atu halo lalais revizaun ba Ami nia Lei 7/2004, PDHJ sei fó apoio tomak ba revizaun ida ne, nomos PDHJ agora dadaun diskute no dezenvolve hela estrutura institusional foun nebe sei entrega ba Governo no Parlamento Nacional iha tempo badak.

Ba oin, PDHJ mos sei reforsa servisus de supervizaun ba funcionamento poderes públikus no nia orgauns sira, konaba violasaun direitos humanos no má administrasaun, PDHJ sei ható ba Governo, ba Parlamento Nacional ou qualquer organismo competente, pareceres, propostas no rekomendasaoens konaba qualquer matéria relasionada ho promosaun no protesaun direitos humanos no boa governasaun, promove kultura ida hodi respeita direitos humanos no cultura de boa governasaun.

Iha perspektiva ba dezenvolvimento humano, ita koalia boa governasaun, ita koalia konaba governasaun demokrata, e governasaun demokrata ne iha, wainhira:
a. Direitos humanos no liberdades fundamentais cidadaun sira nian ita respeita, nune permite sira moris ho dignidade;
b. Ema hotu iha nia opiniaun relasiona ba desizoens nebe afekta sira nia moris;
c. Feto no mane sai parseiros hanesan, iha vida privada no vida publika nomos foti desizaun;
d. Ema labele hetan diskriminasaun ho baze rasa, étnia, classe, género ou atributo seluk;
e. Politicas económikas no sociais tenki corresponde ho nesesidades no aspirasaun povo nian;
f. Nesesidades jerasoens futuras ou jerasaun tuir mai tenki mos reflekta iha politika actual.

Realidade hatudu katak violasaun direitos humanos sei buras iha ita nia rai laran, membros PNTL sei kontinua baku, tuku, tebe no sama ita nia cidadaun balun iha Distritos no Sub-Distritos, ita hotu hatene katak qualquer suspeito tenki prosessa tuir prosedimento legal no respeita sira nia direito, durante ne PDHJ servisu hamutuk ho NGOs Nacionais no Ministerio da Justiça fó ona treinamento ba membros PNTL iha Distritos, maibe mentalidade uza forsa no prátika de torturas hasoru ita nia cidadaun sei kontinua lao, instituisoens responsáveis ba autores violasaun direitos humanos seidauk foti medidas ruma atu minimiza violação direitos humanos, rekomendasaun barak PDHJ haruka ba Komando PNTL, seidauk foti aksoens konkretas hasoru nia membros sira nebe pratika violasaun direitos humanos, pelo kontrário, buka atu desmente, defende no proteje autores sira ne. Se hahalok hanesan ne ita kontinua, sei kria frustrasaun iha povo nia let.

Nune mos wainhira ita koalia konaba promosaun direitos humanos, ita la ses án husi acesso ba justiça. Timor Oan barak seidauk hetan oportunidade no garantia ba justiça, partikularmente populasaun sira nebe vulnerável económika no socialmente la iha acesso informasaun ba sira nia direito oinsa hetan konsulta juridika, asisténsia judisiária, acolhimento no apoio ba vitimas violénsia doméstika nomos meio alternativo rezolusan extra judisial conflitos nian. Ema kiik no kiak sente katak ita nia sistema judisial la inklina ba sira, ne duni oinsa ita alarga acesso ema kiik no kiak sira ba sitema judisial nebe favorável. Acesso ba justiça hanesan direito fundamental cidadaun nian, eficiensia no acesso ba justiça responsabilidade Estado nian. Portanto PDHJ hanoin katak efektivasaun acesso ba justiça hanesan faktor imprescindível ba defeza cidadaun sira nia direito, hanesan afirmasaun ba nia pessoa no nia dignidade.

PDHJ rekonhese Governo nia esforso ba promoção acesso ba justiça, hanesan passo importante iha processo demokratizasaun no dezenvolvimento do país.

Iha parte seluk, Timor-Leste hanesan Estado de Direito Demokratiko, Governo tenki kria no fortalese sistema ida ke diak atu garante prátika de boa governasaun.

Prinsipios de Boa governasaun laos deit aktos de transparénsia, responsabilidade, akuntabilidade, no kontrola korrupsaun, maibe mos tenki rona no responde cidadaun sira nia necessidades, presta servisus nebe efikás no efisiente no hetan partisipasaun luan husi cidadaun hotu, equitativu no inkluzivu, inklui sira nebe vulneráveis.

Konseito boa governasaun mos laos deit dever atu maneja administrasaun tuir prinsipios nebe temi ona, maibe órgauns soberanos sira tenki promove kooperasaun institusional nebe diak no konstante, no oinsa dezenvolve relasaun interaktivu entre órgauns soberanos sira ho sociedade civil no sector privado.

Ita hotu tenki konsiente katak, ita sei la assegura dezenvolvimento ida sem boa governasaun, ne duni, boa governasaun sai hanesan ejijénsia ida, nomos hanesan rekursu estratéjiku para atu fó beneficio e perspektiva ba Nasaun atu sai dezenvolvido no moderno.

Tanba ne, hau hakarak rekomenda ba Governo, liu husi Sr. Vice-Primeiro Ministro assuntos de Gestão no Administração do Estado atu dezenvolve lalais medidas estratégikas ba Reforma e Modernizasaun Administração Publika, atu bele:
1. Adapta administração pública tuir principios de boa governação;
2. Fleksibiliza no racionaliza organização Administração Pública, simplifika método no sistemas de trabalho, no elimina áreas nebe la preciza;
3. Despartidarização aparelho Estado nian; no adequa organização Administração do Estado;
4. Reabilita papel serviço público nian no reforça transparência iha gestão ba sasan publicas;
5. Promove efisiensia no eficácia ba prestação de serviços públicos iha sektores públikus liu husi nia aktividades de inspeksaun,
6. Hakbesik (aproxima) Administração Publica ba cidadão no aumenta coordenação intra no interministerial;
7. Capacita no motiva recursos humanos para atu compreende no implementa diak liu politicas públicas no coordena implementaçao politicas sira ne;
8. Promove sensu de responsabilidade no akountabilidade iha sector publiku em geral, liu liu sira nebe kaer poder, nune bele hatene e konsiente ba sira nia aksaun nebe bele hamosu implikasaun moral;

Fortalecimento instituicões no sira nia capacidade atu presta servisus públikus sai nudar elemento fundamental ba promoção boa governação.

Issu korrupção nebe durante ne ita hotu kestiona no hakilar tanba ita seidauk dezenvolve medidas estratejikas oinsa halao gestão iha Administração do Estado. PDHJ apresia inisiativa Governo nian iha área boa governação no combate corrupção, maibe tenki kontinua halo esforso atu hatudu aktus governasaun ida nebe efektivo, efisiente, participativo, transparente, nune ita bele combate corrupção, e wainhira Governo hadia sistema, processos ho regras no procedimentos ba prestasaun de kontas nebe klaro, sai elementos fundamentais ba boa governação, nune taka dalan no oportunidades ba acesso ilicitos rekursos públikos.

Ita tenki implementa no promove kultura da efisiensia, transparensia, integridade no responsabilidade iha entidades no organismos públikus sira nia lét. Tanba ne PDHJ sei esforsa áan atu servisu hamutuk no hametin kooperasaun ho KAK atu prevene kazus de corrupção, no sei servisu hamutuk ho Komisaun Funsaun Públiku atu elabora Normas de Étika no Deontolojia ba funsionarios sira nebe ejerse kargos de Direksaun no Chefia.

PDHJ hanesan mos instituisaun Ombudsman iha Rai seluk nia funsaun atu tau matan ba governasaun diak hodi promove efisiénsia iha sektores públikus liu husi nia monitorizasaun ba instituisoens governamentais halao sira nia knar, iha parte seluk PDHJ iha nia papel importante hodi tau matan mos ba funcionários públicos sira halao sira nia knar tuir padraun moral no étika nian no ikus liu oinsa PDHJ bele promove sensu de responsabilidade no akontabilidade iha sektores públikus, partikularmente sira nebe kaer poder.

Tanba ne, atu PDHJ bele halao nia knar ho diak, Hau hakarak husu ba Parlamento Nacional no Governo atu bele concede orsamento no rekursos humanos nebe suficiente ba PDHJ para atu assegura ami nia funcionamento e adekuadu atu mantein ami nia independência, imparcialidade e eficiência. Instituisaun ida ne tenki forte atu halao knar fiskalizasaun no superviziona instituisoens governamentais no instituisoens Estado iha área boa governasaun no protesaun direitos humanos. Hanesan Instituisaun nebe promove boa governasaun ami sei hatudu oinsa ami uza rekursus ho efisiênsia, nune, ho rekursus nebe sufisiente ho ejekusaun nebe efisiente, sei rezulta susesu nebe diak. Além de rekursus, ami mos tenki iha apoio legal nebe forte, tanba ne, ami hein katak Parlamento Nacional bele halo revizaun lalais ba ami nia Lei nune bele fó kbit ami atu halao ami nia knar ho diak.

Hau mos hakarak husu ba Governo inklui instituisoens Estado nian atu fó konsiderasaun ho seriedade ba rekomendasaun sira nebe PDHJ rekomenda konaba rezultadu saida maka PDHJ hetan iha nia relatório nune Governo bele hadiak, karik iha aktus de irregularidades, ilegalidades ou injustisa no aktus violasaun direitos humanos ruma. Aprezentasaun relatório mai husi PDHJ labele haré no konsidera hanesan formalidades deit. Relatório no rekomendasaun nebe PDHJ ható, tenki iha konsiderasaun sério no foti kedas aksaun konkretas atu hadiak nomos foti aksaun ba ema sira nebe pratika aktus sira ne, nune ita bele harí governasaun ida ke forte no hametin Estado de Direito Demokrátiko iha Timor-Leste.

Aproveita oportunidade ida ne Hau hakarak agradese ba Parlamento Nacional no Governo ba apoio nebe fó ba PDHJ nia serviso, obrigado ba ajénsias internasionais no NGO nasionais hotu nebe durante ne fó apoio no servisu hamutuk ho PDHJ, hau nia obrigado ba sociedade civil tomak no Igreja no komunidades relijiosas sira seluk ba ita nia servisu hamutuk, e hau hein katak ami sei bele hetan nafatin apoio iha tinan 4 mai oin.

Sucesso instituisaun ida la depende deit ba komitmento, esforso no kapasidade lideransa instituisaun ne nian, maibe mos depende ba rekursos nebe iha no kooperasaun husi instituisoens sira seluk, wainhira rekursos la sufisiente no adekuadu e la iha kooperasaun diak husi instituisoens sira seluk, no la hetan apoio husi sociedade civil tomak, instituisaun ne sei la hetan sucesso.

Tanba ne hau hakarak konvida no apela ita hotu iha ne, ba Órgauns soberanos sira, Instituisoens Governamentais no Estado nian hotu, NGos Nasionais no sociedades civil tomak, mai ita servisu hamutuk ba dezenvolvimento Nasaun doben ida ne, no servi ita nia povo, ho neon mós no liman mós.

Obrigado ba ita bo’ot sira nia atenção.

Claudio Ximenes Hateten Ramos Horta Tenki Fo Indultu Ho Kuidadu





Written by Calisto da Costa
Thursday, 22 April 2010
Image
Claudio Ximenes, foto ist.
CJITL flash,
Relasiona ho planu Xefi Estadu ne’ebe hakarak atu fo indultu ba Gastão Salsinha no nia maluk sira hetan reasaun positivu husi Prezidenti Tribunal Rekursu, Claudio Ximenes tanba bazeia ba konstituisaun maibe tenki hare didiak aspektu legal sira.

“Prezidenti Republika bele fo deit indultu kuandu desizaun ne’ebe fo kastigo ne’e metin tiha ona, rejista tiha ona iha julgadu”, dehan Claudio iha Salaun Ministeriu Negoius Estranjeirus, Marconi-Dili, Kuarta, (21/04). “Kuandu prosesu ne’e sei la’o nafatin iha rekursu labele fo lai indultu”.

Tuir nia katak, Xefi Estadu tenki hare’e lai didiak oinsa atu bele fo indultu ba Salsinha no elementus sira.

“Atu fo indultu ba Gastaõ Salsinha ho nia elementus sira ne’e ita tenki hare ba pontu rua, pontu primeiru Prezidente da Republika iha konpetensia tomak atu fo indultu ba kastigo ne’ebe arguido ida-idak hetan iha prosesu krimi ida”, dehan nia.

Tuir Claudio katak sei karik Ramos Horta hakarak atu fo indultu ba prijoneirus sira husi krizi 2006 nian ne’e depende ba Prezidenti Republika tanba konstituisaun fo poder ba nia.


Prezidenti Tribunal Rekursu ne’e esplika indultu ne’e fo ba pena tomak ou pena nia rohan tuir regra ne’ebe kontitusaun establese.

Tanba ne’e persiza hare’e didiak nia impaktu politiku, social konaba sosiedade nia konfiansa iha sistema oin-oin.

“Maibe Prezidenti Republika mak tenki hare’e buat sira ne’e”, tenik Claudio. “Konaba impaktu ne’ebe bele mai husi indultu ne’ebe nia atu fo.

Nune’e mos to ‘o agora seidauk iha lei ida regula oinsa mak bele hala’o prosesa atu fo indultu ba prijoneirus sira.

“Maibe iha regras jeral ne’ebe tenki prezidenti tuir atu fo indultu, tenki hein desizaun ne’ebe foti ona kastigo ne’e atu metin tamba molok desizaun ne’e metin seidauk bele fo indultu”.

Liu husi plenaria Segunda feira foin lalais ne’e, deputadu husi bloku Aliansa Maioria Parlamentar (AMP) no opozisaun husu ba meja atu kria lalais lei propriu ba indultu nian atu nune’e bele limita prezidenti Republika hodi fo perdaun ba kastigu nain sira(Calisto/CJITL)

Tuesday, 20 April 2010

Iha Funu Xanana Hatuur Estratejia Guera De Gerrilla No Ohin Hamosu PDN


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Foto Tempo Semanal

Tempo Semanal – 19 Abril 2010

Hahu loron Segunda (19/04) fulan Abril Primeiru Ministru Kay Rala Xanana Gusmao sei husik ninia kadeira mamar iha Palasiu do Governu hodi tun ba subdistritu 65 atu halo konsulta ba Planu do Dezenvolvimentu nasional (PDN) ne’ebe nia Prepara iha Balibar durante fulan Tolu nia laran. Xanana anunsiu ninia viajen ne’e iha abertura ba sorumutuk ho Parseiru do dezenvolvimentu iha Merkadu Municipal dili iha loron 07/04/2010.

Durante filan tolu nia laran PM Xanana kastigu aan iha Balibar hodi hamosu Planu Estratejia do dezenvolvimentu nasional no agora atu tun ba baze hodi husu povu ninia hanoin.

Hafoin de baze de apoiu rahun no mosu restruturasaun Laline Xanana lakon fulan rua nia mosu fail mai ho livru “Estratejia gera de gerilia em Timor Leste ne’ebe hakerek ho liman besik pajina atus rua. Bainhira Xanana reorganiza funu kontra okupasaun Indonesia nia hahu husi Ponta Leste no agora Prmeiru Ministru IV governu konstitusional ne’e hakat tuir hikas ninia ain fatin hodi hahu halo konsulta publiku ne’e iha rai rohan Loro sa’e.

Primeiru Ministru ne’e sente katak Planu Estratejiku do dezenvolvimentu Nasional ne’e atu hodi dezenvolve povu nune’e nia sei lori ba foo hatene ba Povu ki’ik sira maka mai hato’o fail ba ulun boot sira ne’ebe hatais kaijaku iha Dili. Tuir Antoninio Lopes dehan, “Xanana hakarak hatudu ba ema hotu-hotu katak planu ne’e para hodi dezenvolve popusaun ho nune’e maka nia sente importante partisipasaun husi povu ki’ik sira.”

“Ne’e hanesan soku ida ba Partidu Politiku sira ne’ebe hakarak dehan sira maka matenek liu maibe falta de konsiderasaun ba povu.” “Ida ne’e mos kose komunidade internasional sira nia oin ba rai tan ba Xanana sei mosu ho planu ida ne’e husi Timor oan sira rasik.”

Tuir informasun ne’ebe Jornal ne’e konsege asesu dehan komunidade internasional iha Dili tenta atu hatudu sira nia kontribuisaun ba Planu do Dezenvolvimetu nasional ne’e hodi oferese Helikoptru ka Lojistiku balun maibe Xanana rezeitu.

Xanana sei la tama iha Palasiu ne’e durante loron neen nulu resin lima nia laran tan ba konsultasaun ba sub distritu ida han loron ida. Kazu Ministru Zacarias nian resolve ona iha konsellu de Ministru loron 14/04/2010 ne’ebe Konsulta ne’e hahu husi Distritu Lauten ba too oekuse no reimata iha subdistu Laulara.

Friday, 16 April 2010

Esperensia Ida, Bainhira Tama Iha Prostituisaun Nia Knu’uk





Written by Eva Almeida
Friday, 16 April 2010
ImageCJITL inDepth, Hau nia naran Eva Almeida, hau foin tama servisu ho CJITL ofisialmente semana rua resin, hau asina kontratu atu sai hanesan reporter investigativu junior iha CJITL iha loron 22 Fulan Marcu 2010. Hau asina kontratu ho CJITL atu halo kobertura investigativu iha Area Anti Prostitusaun. Tuir mai ne’e hau nia esperensia kobertura investigativu primeiru, iha ne’ebe hau tenki tama to’o knu’uk prostituisaun sira nia fatin hodi hasai foto no halo intervista ho sira.

“Imi nain rua Jessy (kolega reporter ida iha CJITL) hau fo servisu ida atu buka iha sidade Dili laran ne’e, fatin prostituisaun sira nian no intervista sira konaba razaun tamba saida sira hili vida ida ne’e, liu – liu sira ne’ebe tinan sei ki’ik” liafuan ida ne’e mak Xefe CJITL koalia mai hau ba dala uluk wainhira halo enkontro ho hau no hau nia kolega Jessy Vilanova ne’ebe mos hanesan Reporter ba Anti Prostituisaun.

Hanoin la to’o bainhira enkontro ne’e remata tiha, tebes duni servisu ida todan atu halo, no hau tenki hatudu katak hau mos bele.

Loron hirak tuir mai, iha hau nia uma oin mosu feto ran ida ne’ebe, jeitu oin seluk los, la hanesan feto sira bain bain nia atetuda hatais no koalia, hau diskunsia hanesan feto prostitutu.

Feto ran ne’e nia naran inisial M, bainhira ho berani hau hakbesik dadalia ho nia, ikus mai M esplika oitoan duni informalmente mai hau katak nia hala’o duni vida prostitutu no nia Mae ou nia mama rasik mos halo vida ida ne’e hamutuk ho nia, ho razaun katak laiha dalan seluk atu sira bele sustenta sira nia uma laran se la halo servisu hanesan prostitutu.

Feto ran ho inisial M ne’e, la tauk atu fo hateten mai hau konaba nia vida moris, nune’e nia mos fo nia hela fatin mai hau atu ba sira nia uma.

Nune’e iha loron 8 Abril 2010 hau ho kolega Jessy ba tuir sira nia hela fatin, bainhira ami to’o iha ne’eba M fase hela roupa no Tia ida ho inisial CF (feto ran M nia mama) mak simu ami.

Hodi hein M fase ropa hotu, ami mos dada lia ho CF ne’ebe mos hanesan prostitu maske CF rasik nu’udar inan ba M.

“Ema agora nee halo terang -terangan deit, la hanesan ami nia tempo uluk halo sub-subar agora nee labarik ki’ik involve an ba vida ida ne’e barak, tamba ema nia kebutuhan ne’e, agora servisu la iha, se imi la fiar hein hau telfone ba sira imi intervista mak sira ida-idak koalia ba imi” CF haktuir.

Nune’e ami konsege hetan numero kontaktu feto prostitutu ida tan nia numero mobile, no ami konsege halo kontaktu ho nia, e feto ne’e deside atu ami ba hasoru nia iha nia uma domingu kalan, tamba loron seluk sira tenki ba halo servisu prostitu atu hetan osan.

Iha loron 11 Abril, Domingu meiudia hau ba hein hau nia kolega Jessy iha edifisiu CJITL atu ami rua prepara an ba hasoru feto oan ne’ebe promete ona ho ami katak bele hasoru no halo intervista iha tempu kalan.

Kalan ne’e duni ami konsege hasoru feto ne’e, ne’ebe nia naran inisial SC, nia idade foin tinan 15.

Iha uma ne’e, iha mos feto ran M ho mane ida, nune’e molok ami intervista sira, M husu ba ami atu koalia direitamente liu husi telefone ho Xefi CJITL, nune’e hau mos kontaktu ho hau nia Xefi hodi husu atu koalia ho feto ne’e.

Hafoin hau nia Xefi koalia tiha ho M liu husi telefone, ikus mai nia fo duni lisensa ba ami atu intervista ho feto nurak SC ne’ebe ho idade tinan 15 ne’e. (intervista noticia ne’e publika iha okos ne’e).

Iha hau nia oin, feto ran SC, bonita tebes, nia idade sei nurak, maibe tamba sa nia hili vida ida ne’e, rajaun ba nia klaru katak nia frustrado no laiha tan ema ida tau matan ba nia. Hanesan mos Tia CF ho nia oan feto M ne’ebe halo vida ida ne’e.

Reporter CJITL konsege hasai foto hamutuk ho familia bo’ot ne’e, inklui ho mane ida ne’ebe bain bain toba ho sira, no mane ne’e rasik nu’udar membru Polisia Nasional Timor Leste – PNTL.

Intervista ho Tia CF mos, reporter CJITL konsege halo iha loron tuir fali, loron 12 Abril 2010, iha oras tuku 02.30 loraik, hafoin Tia CF rasik mak manda SMS ida mai CJITL katak nia mos pronto fo intervista konaba nia vida e nia promete atu kontaktu tan ho feto seluk ne’ebe halo vida ida ne’e, tamba tuir nia katak iha feto Timor oan barak tebes mak oras ne’e hamutuk ho nia grupo hala’o vida moris hanesan prostitutu. (Reporter CJITL, Eva Almeida)

SC: Hau Halo Relasaun Sexual Ho Mane Timor Deit





Written by Jessy Vilanova & Eva Almeida
Friday, 16 April 2010
ImageCJITL Investigative Reporting, Nia naran inisial SC nia kaben ho idade tinan sanulu resin ha’at (14), mane ou la’en kaben husik hela tamba razaun la klaru, ikus mai SC Moris frustrado hafoin laen husik hela nia ho oan mane ida ho idade ne’ebe bebe hela (fulan ualo) ikus mai nia deside an hodi moris hanesan prostitu ou sex livre. Oinsa feto bonita morena ne’ebe foin idade tinan 15 ne’e nia moris ho mane sira hodi hetan osan atu sustenta nia vida no labarik ne’ebe sei ki’ik tuir mai ne’e intervista ida exlusivu ho feto ran iha nia hela fatin ida iha kapital Dili iha Domingu, loron 11 fulan Abril 2010 iha tuku 07.00 kalan. Atu hatene kompletu, Ita hamutuk ho Reporter CJITL nain rua Eva Almeida ho Jessy Vilanova lori ita ba hatene SC nia realidade:

CJITL Reporter: Ami bele hatene ita nia Naran?
X: Hau nia naran SC (note; identidade kompletu inklui foto no husi distritu ne’ebe no mos identidade familia, redasaun CJITL deside la fo sai)

Reporter: Ita bo’ot nia idade agora hira?
SC: hau nia idade agora tinan 18

Reporter: Ita sira hamutuk nain hira?
SC: Ami hamutuk nain lima (5) no hau oan primeiru (1)

ImageReporter:Ita bo’ot remata eskola nivel sai ida?
SC: Hau tamat deit SD (Eskola Primaria_red).

Reporter: tuir informasaun ne’ebe ami hetan katak, ita bo’ot halao knar ka vida sex livre ho se deit?
SC: Sim ne’e los

Reporter: Tamba saida ita bo’ot halao vida hanesan ne’e?
SC: Tamba ami nia inan aman la iha forsa atu tanggung jawab ami ne’e mak ami hodi halao ida ne’e tamba estadu la tau matan e depois inan aman mos la iha forsa para tanggung jawab ami nee mak hodi ami halao vida hanesan ne’e ransu-ransu kolega sai estraga vida hanesan ne’e, se bele ami moris hanesan ne’e estado tenki tau matan mai ami timor oan sira ne’ebe hetan ona hanesan ne’e hau hakarak moris hanesan ne’e ona estado tau matan mai ami kria servisu mai ami sira ne’ebe a’at hanesan ne’e bele hetan servisu oituan .

Reporter: Agora ita bo’ot iha oan ka lae?
SC: Hau iha oan mane ida foin mak fulan 8 sei hemu hela susu ben, nia naran A

Reporter: Oan ne’e ita bo’ot nia inan aman hatene ka lae?
SC: Pai ho Mae hatene hotu agora hela ho hau iha hau nia hela fatin iha Dili

Reporter: Halo relasaun sexu livre mak hetan labarik nega, oinsa?
SC: Lae, Hau pernah kaben ho hau nia laen, maibe hau kabenho ida sei ki’ik (14) hau nia la’en presiza deit hau nia virjen, kaben iha Igreja hetan oan ida depois agora foin fulan 8 depois hau nia laen hare eskola oan sira nia monu ba eskola oan sira ne’e no ikus mai nia metin iha neba no husik hau.

Reporter: ita bo’ot fahe malu ho laen iha sa tinan?
SC: Hau cerai ho hau nia laen halo fulan 6 ona hau nia oan sei bebe agora labarik halo fulan 8 ona

Reporter: Momentu ho laen divorsiu ou cerai, desizaun saida mak inan aman foti hasoru mane?
SC: Agora ami nia kazu seidauk hotu ne’e duni hau lakohi imi publiku hau nia foto ho hau nia naran ba publiku tamba buat ne’ebe hau halo ne’e iha kotu-kotuk deit ne’e duni hau lakohi para sira ketahuan hau tamba hau tauk sira tarik fali labarik husi hau.

Reporter: Razaun saida ita bo’ot cerai ho laen sai moris vida hanesan ne’e?
SC: Hau tankap basah wainhira hau nia laen toba ho feto ietudante oan sira ne’e mak hau hetan hau toman hau husik nia. Momentu ami kaben mane lori nia familia hasoru hau nia inan aman. Hau nia laen kaben nia idade tinan 30 nia naran CS, Nia eskola iha universidade agora nia servisu iha kompania T iha F (redasaun sensura fatin) agora nia kaben fali ho Feto seluk.

Reporter: Ita bo’ot komesa hahu vida ida ne’e ho mane sira iha sa tinan?
SC: Foin lalais ne’e mak hau hahu halo relasaun sex ho mane sira iha tinan 2009.

Reporter: Ita bo’ot involve an ba Vida hanesan halo relasaun sex ho mane liu husi ema ruma ka lae?
SC: Sim, liu husi ema ruma maibe hau labele hateten sai ema ne’e nia naran, hanesan ransu kolega mak sai pengaruh.

Reporter: Bainhira kuando mane ajak ita bo’ot halo relasaun sexu, maibe ita bo’ot hanesan lakohi no sira halo torturasaun ruma ba ita bo’ot iha ka lae?
SC: Dalaruma mane balun kuando kalan bo’ot ami la’o ho sira ajak atu halo relasaun sex kuando ami lakohi sira paksa ami kaundo paksa ami lakohi sira baku ami kuando ami la entrega a’an ba sira, bele mos sira hanoin at (halo planu) mai ami jadi ami tenki entrega a’an ba sira.

Reporter: Ita bo’ot biasa halo langanan ho mane malae ga Timor?
SC: Biasa ami halo langanan ho Laki laki (mane) Timor Deit.

Reporter: Sira kuando halo relasaun sex ho imi biasa selu hira?
SC: Hanesan kuando iha sorti diak sira selu ami $80 ba leten kuando la iha entaun hetan deit $ 50

Reporter: Kuando halo relasaun sex imi gunakan sada hodi prevene moras HIV/IDS?
SC: Kalau hakarak ses an husi moras uza kondom, hemu aimoruk, atu hodi fase laran.

Reporter: Iha fatin ne’ebe imi uja halao relasaun sex?
SC: Iha kualker fatin ne’ebe deit sira ajak ami hodi tama iha ne’eba.

Reporter: Dala ruma ita bo’ot desidi fatin ka lae?
SC: Lae hau la desidi fatin mane mak desidi fatin. (Reporter Investigativu: Jessy Vilanova ho Eva Almeida)

CF: Hau Nia Langanan Mos Mesak Mane Timor Oan Deit La'os Malae





Written by Jessy Vilanova
Friday, 16 April 2010
ImageCJITL Investigative Reporting, Nia Naran CF (foto no identidade kompletu iha redasaun) Nia Idade 46, Nia iha oan mane nain rua no feto nain rua, agora dadauk nia hela ho nia oan feto ida ho inisial M, ne'ebe sira nain rua nia moris loron -loron mak halo vida prostitutu hodi bele sustenta nia moris. CF nu'udar faluk ida husi militar Indonezia ida, bainhira nasaun ne'e hetan okupasaun. Bainhira Timor hetan ukun an, Nia La'en husik hela nia fila ba Indonezia, nune'e dalan uniku ne'ebe CF bele hili atu kontinua nia moris mak vida prostitu, tuir mai ne'e intervista kompletu ida entre reporter CJITL, Jessy Vilanova ho CF iha nia hela fatin iha loron 12 Abril 2010, oras tuku 02.30 loraik.

CJITL : Tamba saida mak ita bo’ot hakarak hala'o servisu kona ba vida prostitu ne’e?
CF: Hau la'os dehan servisu konaba ida ne’e, hau nia laen uluk iha, ema Indonezia, hau nia laen sei iha karik hau la halo servisu ida ne'e, tamba uluk hau nia la'en servisu iha ne’e, maibe agora hau nia laen fila fali ba nia rain Indonesia ona,sebenarnya hau iha servisu oituan tapi rasa-rasanya sevisu ne’e la mencukupi kehidupan hau nian,hau laos feto nakar maibe hau nia kondisaun mak halo hau sai hanesan ne’e.Namanya ita lao sala dalan, memang la iha servisu ba ami hanesan Eis ABRI (TNI) nia ferik oan, ita tenki hatene Inglesh, Portugues no komputador no ami lahatene ida ami atu halao saida, Ministeriu sira loke vaga sira hakarak tenki hatene komputador, Inglesh no Portugues, ida ne’e ami la hatene ami atu halo saida los, jalan terbaik ami tenki halao servisu ida ne’e hodi sustenta ami nia uma laran.

CJITL : Razaun ne'e mak halo ita bo’ot hakarak tama ba servisu ida ne’e?
CF: sei karik governu tau matan ba ami tamba ami ne’e la iha ema ida atu tangung jawab ba ami, berarti mau tidak mau ami tenki halo servisu konaba ida ne’e, sei kuando estado tau matan ba mi ne’ebe hanesan janda ami sei la hala'o servisu konaba ida ne’e, sei kuando estado tidak menhiraukan ami, ami atu husu bantuan ba se kuando ami la hala'o servisu konaba ida ne’e, jadi mau tidak mau ami tenki halao servisu konaba ida ne’e.

CJITL: Ita bo’ot halao servisu ida ne’e tinan hira ona?
CF: Hau hala'o servisu konaba ida ne’e tinan ida (1)ona hodi sustenta hau nia uma laran.
CJITL: Tamba saida mak ita bo’ot hakarak soe ita bo’ot nia la’en?
CF: Tamba rai Timor, ita agora ukun a’an ona ita labele husi ita nia rai ida ne’e, hau nia laen ema ABRI, jadi Timor ukun ona nia tenki fila ba nia rain, hau labele halai tuir nia ba Indonesia tamba hau lakohi husik hau nia familia, hau oan feto mesak ida (anak tungal) hau nia razaun mak hau labele husik hau nia inan ne’ebe agora ferik ona ho idade 70. La'os tamba rai Timor mak hau lakohi ba ha nia la’en nia rain, maibe tamba hau nia inan mak hau lakohi ba, ita nia familia iha ne’e hotu tidak mungkin ita atu husik ita nia familia.
CJITL: Oinsa ho komunidade sira ne’ebe hare ita bo’ot nia servisu hanesan ne’e?
CF: Sim, klaru, hau halao servisu ida ne’e hau deit mak hatene,hau bain-bain halao hanesan ne’e hau koalia kedas hau nia pribadi hau nian an katak so hau mak hatene ema seluk labele hatene konaba hau nia pribadi, Vijinu sira bele hatene tamba laiha ema ida atu tangung jawab ba hau ho hau nia oan sira, sira hatene konaba hau halao servisu konaba ida ne’e no sira la sibuk ho hau nia servisu ne’e, mos iha vijinu balun koalia oinsa-oinsa ne’e hau tau ba kotuk.
CJITL: Durante ne’e ita bo’ot nia langanan ne’e se se deit ?
CF: Hau nia langanan ne’e mesak ema Timor oan deit laos mala’e, hau nunka halo langanan ho mala’e hau nia langanan ne’e so hau mak hatene ,hau nunka fo hatene hau nia langanan ba ema seluk.

CJITL: Durante ne’e ita bo’ot sira halo Free Sex (berhubungan) ne’e iha torturasaun (kekerasan) ga la’e?
S: Buat ne’e klaru duni tamba ita halao free sex ne’e iha torturasaun duni no ita hanesan ne’e ona ita tenki pasiensia tamba ita hanesan ne’e tiha ona no ita atu halo saida los, ema ida mos la tau matan mai ita. (Reporter CJITL, Jessy Vilanova)

ACTIVISTA SAHARAUI ELOGIA PORTUGAL


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Pravda ru – 14 Abril 2010

A activista saharaui Aminatu Haidar pediu este Sábado ao Governo de José Luis Rodríguez Zapatero que rectifique e exerça a sua responsabilidade "histórica, jurídica e moral" para com o povo saharaui, tal como fez Portugal com Timor-Leste.

Haidar fez uma intervenção durante a tarde de Sábado no recinto desportivo de La Almudena da Universidade Complutense de Madrid onde, desde o dia 15 de Março, se realiza um acampamento a favor de um Sahara livre sob o lema "35 anos de esquecimento. 35 dias de ruído", acção convocada por estudantes desse campus universitário e pela Coordenadora Estatal de Associações Solidárias com o Sahara.

Durante o colóquio, e após ter feito uma intervenção sobre a situação do Sahara Ocidental, Haidar afirmou considerar necessário exercer "pressão" sobre o Governo espanhol para que rectifique o erro que cometeu com os acordos de Madrid sobre o Sahara Ocidental e siga o exemplo de Portugal, que "se posicionou a favor de Timor-Leste".

No mesmo sentido se pronunciou a advogada de Aminatu Haidar, Inés Miranda, a qual afirmou que o Governo de José Luiz Zapatero "não está à altura da resposta que lhe é exigida pela sociedade civil".

Aminatu alertou para a "nova estratégia" Governo de Mohamed VI de "armar" os colonos marroquinos, o que, na sua opinião, pode dar lugar a confrontos sangrentos entre saharauis e marroquinos e, inclusive, a "massacres" como ocorreu em Timor-Leste antes da independência.

*Associação de Amizade Portugal-Sahara Ocidental

Wednesday, 14 April 2010

Vicente Maubocy Akuza Mari Alkatiri: MA iha sala 17

Vicente Maubocy Presidenti F-Mudansa hateten katak Mari Alkatiri maka kauza ba derrota Fretilin iha Timor Leste. Iha artigu nebe hakerek ho lian Tetum iha FH (13 de Abril), Maubocy konsidera MA iha sala 17 hodi halo Fretilin lakon iha eleisaun presidensial no lejislativa 2007.
Tuir Vicente Maubocy, Mari Alkatiri ninia sala maka ne'e:

1) Tan ba MA nia lideransa kausa dezastres barak ba FRETILIN hodi militantes no kuadros FRETILIN deskontentes no namakari;

2) Mari Alkatiri la iha kapasidade lideransa hodi hakoak, halibur no resolve konflitos internais do Partido;

3) Mari Alkatiri nia karacter ditador no autoritarismo nebe viola prinsipios democraticos FRETILIN hodi taka dalan ba dialogo;

4) Ambisaun politica Mari Alkatiri kontinua ukun, fabrika crise de Abril 2006 nebe halo Timor oan balu mate, kanek, sasan barak suno, lakon, estraga no kauza 150 000 deslokados;

5) Mari Alkatiri author da crise de 2006. Evidensias Rogerio Lobato hetan kastigo no Railos mos hetan pena de prisaun;

6) Durante governasaun Mari Alkatiri FRETILIN nia oan sira la hetan benefisios; MA nia familiars sira maka hetan benefisios da governasaun FRETILIN;

7) Mari Alkatiri nia atitute extrema arrogante hodi lhalo deit konfrontasoens ba ema hotu iha Timor Leste: Partido laran, Igreja, sociedade sivil, partidos da Oposisaun no Xanana;

8) Mari Alkatiri tauk eleisaun directa no secreta, atu lakon, impoen eleisaun foti liman iha II Congrssu Maio 2006;

9) Mari Alkatiri inkapaside resolve assunto “petisionarios“ nebe sai komplexo no komplikado ikus mai ema balu mate no hetan kastigo;

10) Mari alkatiri insulta veteranos sira ho lia fuan difamatoria “fahi krekas, fuk naruk no la fase”;

11) Mari Alkatiri difama mos inan faluk sira ho lia fuan “lain mate mas oan sira kores oi-oin deit;

12) Mari Alkatiri konsidera nia aan patraun no liurai bot iha FRETILIN; FRETILIN oan sira sai hanesan “atan”;

13) Mari Alkatiri transforma FRETILIN hanesan empreza privada;

14) Mari Alkatiri insusesu lori FRETILIN manang eleisaun Presidensial no Legislativa 2007.

15) Tanba ba Mari Alkatiri nia politica halo deskontentamento bot ba FRETILIN oan sira maka resultado eleisaun Legislativa Junho 2007, FREILIN nia voto tun makas husi 57,37% ba 29,02%;

16) Figura Alkatiri hanesan Secretario Geral akareta deit prezuijos no katastofres do ke lukros no benefisios ba maioria militantes FRETILIN.

17) Injustisas nebe Alkatiri pratica iha FRETILIN no iha Governo maka resulta existensia F-Mudansa.

Timor-Leste: PM diz que dá "segunda oportunidade" ao seu ministro dos Negócios Estrangeiros

Díli, 14 abr (Lusa) - O primeiro ministro timorense, Xanana Gusmão, disse hoje ter ficado "magoado" com o ministro dos Negócios Estrangeiros, mas que decidiu dar-lhe "uma segunda oportunidade" para continuar no Governo.


Díli, 14 abr (Lusa) - O primeiro ministro timorense, Xanana Gusmão, disse hoje ter ficado "magoado" com o ministro dos Negócios Estrangeiros, mas que decidiu dar-lhe "uma segunda oportunidade" para continuar no Governo.

Em declarações aos jornalistas, à margem da reunião do Conselho de Ministros, Xanana Gusmão disse esperar que "estes casos não se repitam no futuro", censurando a ameaça de resignação feita pelo ministro dos Negócios Estrangeiros, Zacarias da Costa.

"Fez uma vez e voltou a fazê-lo no dia seguinte", criticou Xanana Gusmão, referindo-se às mensagens enviadas por telemóvel em que o ministro manifestava a disposição de resignar ao cargo, por se sentir desautorizado.

Xanana Gusmão acusa Zacarias: Tu és culpado

Hoje, quarta-feira dia 14 de Abril, no Conselho de Ministros, o primeiro assunto foi o problema de Zacarias da Costa que assume o cargo de Ministro dos Negócios Estrangeiros.

Após semanas de especulação dos média, o Conselho de Ministros convidou os media para marcarem a sua presença na sessão do Conselho de Ministros lidando com o caso de Zacarias da Costa.

O Primeiro-Ministro Kay Rala Xanana Gusmão caracterizou as mensagens sms do dia 23 de Março de Zacarias da Costa como ‘emocionais’ demonstrando ‘imaturidade’, sem respeitar os enormes problemas que o país enfrenta. E classificou o carácter das mensagens como ‘inadmissível’, ‘intolerável’ e ‘intimidatório’.

O Primeiro-Ministro Xanana alertou ainda para ter que parar com ‘governo paralelo’, referindo-se ao comportamento de Zacarias da Costa e Mário Carrascalão como promovendo um governo paralelo ao IV Governo Constitucional, afirmando que o Zacarias da Costa não pode andar lá fora ‘com outra bandeira’.

Hoje, na conclusão da discussão do problema de Zacarias da Costa, este pediu desculpas ao Primeiro-Ministro e ao Conselho de Ministros.

E os quatro jornais principais de Timor-Leste hoje declararam em primeira página que “os Directores da Imprensa Nacional (STL, TP, JND, TS) na reunião em Díli de ontem (13.04.2010) decidiram não dar mais cobertura às actividades do Ministro dos Negócios Estrangeiros Zacarias da Costa por não terem valor para os media nacionais e por causa das suas mentiras ao nosso povo.” (Jornal Nacional DIÁRIO, 14 de Abril de 2010).

Tuesday, 13 April 2010

PRESIDENTE RAMOS HORTA PROMULGA LEIS SOBRE SEGURANÇA E DEFESA


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Notícias Lusófonas – 13 Abril 2010

O Presidente timorense, José Ramos-Horta, promulgou um conjunto de leis, entre as quais, a Lei de Segurança Nacional, de Defesa Nacional e de Segurança Interna, divulgou hoje em comunicado a Presidência.

“A Lei de Segurança Nacional (Decreto 38/II) regula a actuação conjunta das funções do Estado em matéria de Defesa Nacional, Segurança Interna e de Protecção Civil, tendo em especial consideração a previsão constitucional autónoma das Forças de Defesa e das Forças e Serviços de Segurança”, lê-se na nota.

Segundo o documento, “a actuação conjunta ocorrerá sempre que se mostre ser a única forma de cumprir os objectivos do Estado na protecção dos seus elementos essenciais. Assim se garante a subsidiariedade e complementaridade da sua intervenção”.

“A modalidade subsidiária de empenhamento das Forças e Serviços de Defesa e de Segurança, e dos agentes da Protecção Civil, está enquadrada pelo Sistema Integrado de Segurança Nacional, em cujo processo de decisão e de controlo se incluem todos os órgãos de soberania competentes, nomeadamente o Presidente da República, enquanto comandante Supremo das Forças Armadas, e o Parlamento Nacional”, adianta o comunicado.

A defesa da integridade territorial, da segurança das populações e da soberania do poder político são asseguradas a pela Lei de Defesa Nacional (Decreto 39/II) e na Lei de Segurança Interna, face às ameaças externas e internas, respectivamente.

“A Lei de Segurança Interna (Decreto 40/II) cria os mecanismos para garantir que a segurança interna, no interesse nacional, vital para a sobrevivência das instituições democráticas e de segurança das pessoas e bens, se desenrole num quadro legal, definido de forma clara e objectiva, e que permita a eficiência e eficácia do sistema”, refere ainda o documento.

O Presidente Ramos-Horta promulgou ainda as leis dos recenseamentos gerais da População e da Habitação 2010 (Decreto 41/II) e a Orgânica dos Serviços Técnicos e de Apoio Administrativo da Procuradoria-Geral da República (PGR).

Sunday, 11 April 2010

Prezidenti da Republika Bele ka La bele fo’o Indultu ba Salsinha ho Oan Kiak?


Hosi: Celso Oliveira*

Gastao Salsinha ho Oan Kiak, ida hosi Loro Monu no ida seluk hosi Lorosa’e (maibe sira nain rua mesak Timor oan) hanesan vítima hosi krisi nasional nebe akontese iha 2006 iha Timor Leste.

Sira nain rua iha background ida deit, alias, sira nain rua hanesan funu nain ba libertasaun nasional. Nudar funu nain, sira nain rua iha desejo ida deit maka "atu moris HAKMATEK no iha LIBERDADE hafoin tiha funu".
Maibe, iha kazu Salsinha, Oan Kiak ho sira seluk tan, tamba mosu siskunstansia ou fenomena foun (laos tamba sira nia hakarak), halo sira tenki moris fila fali iha komarka.

Historia simples ida maibe bele fanun ita nia neon
Foin lalais ne’e hau dada lia ho maluk diak ida konaba oinsa ema Timor sakrifika sira nia-an hodi liberta rai Timor.
Hau nia maluk ne’e hateten nune mai hau: “Kuandu ita konta historia lolos konaba oinsa ita tenki sakrifika-an tomak hodi liberta ita nia rain, ema barak sei dehan ita bosok ten ou ita ema bulak”.
Hau nia maluk ne’e komesa konta historia nune: “Iha fulan Junho 1999 (fulan rua molok referendum iha Timor), nia sei servisu hanesan peskador iha kompanhia bo’ot ida iha Japaun. Iha momentu neba nia halo kontratu atu labele husik kompanhia ne’e. Se karik husik de repenti, entaun nia tenki selu multa. Kuandu nia rona katak Timor prepara atu halo votasaun iha 30 de Agostu, entaun nia kaer daun bo’ot ida hodi fai kuak nia matan rasik, pois kaer bateria ben hodi kose ba leten to’o provoka infesaun. Doutor sira iha ró laran la konsege halo tratamentu tamba infesaun maka’as, ne’e duni tenki haruka nia fila fali ba indonésia hodi halo tratamentu/operasaun. Kuandu tratamentu hotu tiha, nia konsege tuir duni votasaun hodi hili liberdadi ba Timor iha 30 de Agostu de 1999”.


Historia simples oan ne’e maibe nakonu ho patriotismu, dada kedas hau nia hanoin ba Salsinha ho Oan kiak nia kazu.
Oinsa maka Salsinha ho Oan Kiak nebe sakrifika-an tomak (lakon buat barak iha sira nia moris) duranti funu ba libertasaun nasional, ikus mai tenki hela/moris fila fali iha komarka tamba ema seluk nia sala?

Alfredo Reinado divulga DVD hodi akuza Xanana Gusmao
Ita hakiduk uitoan ba kotuk hodi hanoin konaba DVD nebe Alfredo Reinado lansa iha territoria tomak iha 2006 e 2007, hodi halo akuzasaun kontra Xanana Gusmão, aktual PM Timor.
Iha DVD ne’e (se ita hotu ninia memoria sei freska) iha frase ida hateten nune: “….se maka tama uluk komarka maka nia (Alfredo refere lia fuan “nia” ba “Xanana”).

Ohin loron Alfredo Reinado mate ona. Maibe, konteudu hosi DVD koloka kestaun ou perguntas barak. Tamba sa maka Alfredo Reinado lansa akuzasaun kontra PM Xanana.Gusmao? Spontanitas ou hetan manipulasaun ou di rekayasa?

Ema hanesan PM Xanana Gusmão, nebe background hanesan heróis nasional, nebe funu iha ai-laran to’o tama LP Cipinang iha Indonésia nia tempu, nebe hetan sofrimentus barak (moral no fiziku), nebe sakrifika nia moris tomak ba ukun rasik-an, nebe sai líder bo’ot iha faze libertasaun nasional, maibe ikus mai iha ona tempu liberdadi nia laran hasoru akuzasaun foun hodi dehan atu tama uluk komarka, hau konsidera ida ne’e mos injustisa bo'ot liu tan.
Injustisa bo’ot kuandu ema nebe sakrifika-an tomak (husik buat hotu iha sira nia moris) duranti funu ba ukun rasik-an, maibe ikus mai tenki moris fila fali iha komarka iha tempu aktual.

Ne'e duni, se aktual PM Xanana Gusmao la bele tama komarka (hanesan akuzasaun nebe Alfredo halo hasoru PM Gusmao), entaun, nein Salsinha, nein Oan Kiak, nein ema ida nebe deit mak uluk terus iha ai-laran, bele tama komarka iha tempu aktual.


Konkluzaun
Hare’e ba historia nebe hau nia maluk konta iha leten, hau iha serteza katak ema Timor oan barak maka iha historia hanesan ne’e, alias, atu sosa Timor nia liberdadi, sira tenki sakrifika-an tomak, tantu moral, tantu fiziku.
Nune mos, hare’e fila fali ba kazu Salsinha, Oan kiak no sira seluk tan, hau iha serteza katak sakrifisiu wain tebes maka sira halo duranti funu hasoru Indonésia. Hanesan ema funu nain, hau iha serteza katak sofrimentus wain tebes maka sira hetan duranti funu ba libertasaun nasional.

Ne’e duni, hanoin hosi Presidenti da Republika nebe dehan atu fo’o indulto ba Salsinha, Oan Kiak ho sira seluk, hau mos konkorda.
Hau konkorda tamba se laiha autor prinsipal iha krisi 2006 no atentadu 11/02/08, diak liu liberta deit ona Salsinha ho nia maluk sira nomos Oan Kiak.
Tamba, labele iha sofrimentus gratuito. Sofrimentus nebe sira hetan duranti okupasaun Indonesia iha Timor merese hetan konsiderasaun no respeitu iha povo Timor nia moris.

Krisi nasional 2006 nebe remata ho atentadu 11 de Fevereiru 2008, laos Salsinha ho Oan Kiak maka halo. Salsinha ho Oan Kiak hanesan vítima hosi krisi nasional 2006.

Ida ne'e refleksaun simples hosi perspektiva humana.

* poeta timor oan hela iha England

Dili Declaration 2010: A New Vision for Peacebuilding and Statebuilding


Preamble

We, the representatives of developing countries, bilateral and multilateral partners and civil society, met in Dili on 9-10 April 2010. We welcome the International Dialogue on Peacebuilding and Statebuilding as an innovation in the international system where countries experiencing conflict and fragility and development partners can jointly shape and guide international assistance to support peacebuilding and statebuilding.

This Declaration builds on the g7+ statement agreed in Dili on 8 April 2010 (see Annex).We reaffirm our commitment to the Paris Declaration on Aid Effectiveness, the Principles for Good International Engagement in Fragile States and Situations and the Accra Agenda for Action (AAA).

Conflict and fragility are a major obstacle for achieving the MDGs. We recognize that it will be extremely difficult to achieve the Millenium Development Goals (MDGs) in most fragile and conflict-affected states by 2015. We urgently need to address conflict and fragility by supporting country-led peacebuilding and statebuilding processes. To improve the impact of our efforts we will take immediate actions and develop an International Action Plan on peacebuilding and statebuilding.

Peacebuilding and statebuilding goals

Our collective vision is to end and prevent conflict and to contribute to the development of capable, accountable states which respond to the expectations and needs of their populations, in particular the needs of vulnerable and excluded groups, women, youth and children. We recognize the centrality of state-society relations in supporting the development of capable, accountable and responsive states. This will require sustained efforts by all stakeholders to improve governance, strengthen economic and social development, and promote peace and security as outlined in the statement by the g7+.

In order to translate this vision into reality and to guide our collective engagement, we identify the following peacebuilding and statebuilding goals, as stepping stones to achieve progress on development:
  • » Foster inclusive political settlements and processes, and inclusive political dialogue
    » Establish and strengthen basic safety and security
    » Achieve peaceful resolution of conflicts and access to justice
    » Develop effective and accountable government institutions to facilitate service delivery
    » Create the foundations for inclusive economic development, including sustainable livelihoods, employment and effective management of natural resources
    » Develop social capacities for reconciliation and peaceful coexistence
    » Foster regional stability and co-operation.

We recognize that priorities to achieve these goals will be different in each country. They should be set at country level through a process that engages all stakeholders, especially women and civil society.

Challenges to achieving peacebuilding and statebuilding goals

Among the challenges identified through national consultations, we are particularly concerned about:

  • » Lack of a shared vision for change among key stakeholders that is based on consultations with citizens and civil society. Lack of context analysis and conflict analysis

Lack of trust between developing countries and development partners

Too many overlapping plans and weak alignment of donors behind a unified national plan. Lack of agreement on the need to address shifting and long-term priorities at the same time.

Approaches which focus on the capital and certain regions, creating pockets of exclusions and engaging only a few central state actors in the executive.

  • » Insufficent attention to the protection of women and children from armed conflict and to the participation of women in peacebuilding and statebuilding.
  • » Insufficient attention to economic growth and job creation, particularly for youth.
  • » Unrealistic timeframes for reform, weak capacity to implement plans and limited effectiveness of capacity development approaches.

The need to strengthen linkages between development, security, justice and good governance. Lack of data and reliable statistics to inform planning for peacebuilding and statebuilding.

Insufficient flexibility, speed and predictability of transition financing and limited effectiveness of existing instruments.

Actions for effective support to peacebuilding and statebuilding

The following actions can help accelerate progress on statebuilding and peacebuilding and deepen the implementation of the Paris Declaration, the AAA and the Principles for Good International Engagement if implemented today. Beginning now, we commit ourselves to:

  • 1. Set up a mechanism to enable the g7+ partner country meetings to continue.
    2. Formulate international peacebuilding and statebuilding goals based on this Declaration.
    3. Develop a long-term vision to guide the development transformation.
    4. Ensure that national development plans integrate peacebuilding and statebuildinggoals, set clear priorities that can adapt to evolvingcircumstances.
    5. Map the allocation of in-country government and international resources across regions and social groups to ensure equity and prevent exclusion.
    6. Initiate in-country joint reviews of the impact of development partners’ hiring and procurement procedures on the local economy and labour market, as well as local capacity.
    7. Initiate discussion with expert institutions on the development of national statistical capacities.
    8. Where there is no UN mission, agree a lead development partner co-ordination arrangement at country-level to drive co-operation and policy dialogue with government on development priorities, and establish clear terms of reference to deliver on the arrangement, in line with the Paris Declaration and AAA.

We will report back on the status of delivering these immediate actions at the next meeting of the International Dialogue early in 2011.

An International Action Plan on Peacebuilding and Statebuilding

Delivering more effective support to peacebuilding and statebuilding will require a change in approach. To this end we commit to develop an International Action Plan between now and HLF 4. The Action Plan will respond to the goals and challenges identified in the national consultations.

We agree that the Action Plan will give special attention to four areas and focus specifically on the relevance to fragile and conflict-affected states:

1. Capacity development: Develop recommendations for improving and harmonising support to capacity development, recognizing the critical contribution of South-South co-operation. Recommendations will also address how to avoid policies that undermine the capacity of developing countries and support statebuilding.

2. Aid instruments: Improve the way aid is delivered to ensure rapid and flexibile delivery and transition towards government led delivery through country systems.

3. Planning processes: Improve the process for ensuring that developing countries peacebuilding and statebuilding priorities and constraints are identified, that feasible plans are prepared and that development partners align to them.

4. Political Dialogue: Improve the way peacebuilding and statebuilding are part of political dialogue between developing countries and development partners, and how political dialogue in-country can ensure better state-society relations and the building of trust between state and citizens. This could address the role of media and communications at the national, sub-national and global levels.

Particular attention will be given to the issue of gender equality and the role of women, and the potential of youth in all of the areas above. We will deliver this work programme through a range of mechanisms to be further defined. Participation in these mechanisms will include developing countries, development partners and civil society.

We will work through the International Dialogue on Peacebuilding and Statebuilding to deliver this International Action Plan at the Fourth High Level Forum in the Republic of Korea in November 2011.

Informing other processes and increasing participation

We will feed the results from the International Dialogue country consultations and this meeting into other on-going processes to improve the impact on peacebuilding and statebuilding. This will include the Peacebuilding Commission Review, the implementation of the UN Secretary General’s Report on Peacebuilding, the MDG Review Summit and the International Network on Conflict and Fragility (INCAF).

We commit to continue this dialogue and to expand participation to other countries and stakeholders.

Dili, 10.04.2010!

Saturday, 3 April 2010

Paskoa Diak ba Maluk Sira Hotu

Celso Oliveira

Development: EAST TIMOR, FRAGILE STATES COMPARE NOTES ON AID


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By Matt Crook - IPS

DILI, Apr 2, 2010 (IPS) - When the Group of Seven (G7) industrialised nations hold meetings, the first thing many people think of is protests. But when the g7 - with a lowercase G - get together for their first meeting in East Timor next week, it could revolutionise how donor countries give assistance to fragile states.

It will be a big week for East Timor. On Apr. 7, Prime Minister Xanana Gusmao is set to unveil his government’s draft Strategic Development Plan for the next 20 years.

The next day, the g7 of fragile states -- East Timor, Afghanistan, Sierra Leone, Central African Republic, Democratic Republic of Congo, Haiti and Ivory Coast -- will meet in Dili to pool their experiences of peacebuilding and statebuilding.

Then, the East Timorese capital of Dili will host the International Dialogue on Peacebuilding and Statebuilding on Apr. 9 and 10, which will give those g7 countries centre stage to tell more than 100 delegates from around the world how the relationship between developing countries and fragile states could be bolstered.

"We would like to work harder, work better and have a good coordination with development partners in East Timor so that what they have promised -- in particular ownership, alignment, harmonisation, managing for results and mutual accountability at the country level -- can be improved," Helder da Costa, the national coordinator of fragile states initiatives from the finance ministry’s Aid Effectiveness Directorate, said in an interview with IPS.

The dialogue will produce a Dili Declaration, which organisers hope will influence future discussions on peacebuilding and statebuilding.

"The first high-level forum was held in Rome in 2003 where it called for better aid coordination, and also it stems back to the historical background when in 1944 after the Second World War, aid was starting to flow in," De Costa added.

"The theme right now is how we can use aid to reduce poverty," he said.

The second high-level forum, the Paris Declaration on Aid Effectiveness, took place in Paris in 2005, while the third, the Accra Agenda for Action, was held in Accra, Ghana, in 2008. The fourth is to be held Seoul, South Korea next year.

East Timor has only been formally independent since 2002, after emerging from a bloody 24-year occupation by the Indonesian military. Development aid continues to pour into the country, but civil society, the government and donors have typically had different ideas for how that assistance should be best used.

Members of civil society in East Timor will be watching closely to see what the results of next week’s meetings will be.

"About nation-building and peacebuilding -- this is the role of the government, not the role of the donors," said Dinorah Granadeiro, the director of the East Timor NGO Forum, known by its local acronym FONGTIL.

"Yes, we need help from outside, but the government should make the decisions for this, not from the outside. We have a country, that’s why we have a government," Granadeiro added. "We have a strong government to make decisions, but we need consultation from other countries or other donors."

Granadeiro says that what East Timor needs most of all from donors now is support in establishing a strong justice sector and weeding out corruption -- two of the country’s national priorities for 2010.

Rebecca Engel, associate research scholar with Columbia University’s Centre for International Conflict Resolution, said: "There are many indications that approaches to development have improved over the past decade. At the same time there remain significant obstacles given limited funding and limited timeframes designated to achieve desired results."

"There is a need for more strategic thinking with regard to how international support can be more coherent and relevant to national actors," she added.

This is where the International Dialogue comes in. Since 1999 when the East Timorese voted for independence, more than 8.8 billion U.S. dollars in aid funds has been allocated to the country, but unemployment remains high at up to 50 percent in rural areas and 20 percent in urban ones. Half the population is illiterate and infrastructure is in tatters.

Poverty actually rose 14 percent between 2001 and 2007, according to the government. Engel says that looking at aid as one big donation does not get to bottom of what has actually been happening in this country of over one million people.

"There are so many different types of aid. Making broad generalisations about how aid is spent is not particularly useful and does not help the international community to differentiate between positive and negative aspects of assistance," said Engel.

"There is quite a lot that we as an international community can do to better understand local contexts and analyse the impact of aid," she added.

One person who is convinced that all aid money could have been put to better use is President Jose Ramos-Horta, who has said that poverty "would have been all but eliminated" if more aid funds had filtered down into the economy.

During a state visit to Ireland recently, Ramos-Horta unleashed a tirade against donors for wasting money and said that one of the lessons East Timor has learned is that peace "has to come from within". (END)